مواد اولیه فرآیند تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. مواد اولیه فرآیند تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز

مواد اولیه فرآیند تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز

مواد اولیه فرآیند تولید فرومنگنز و فروسیلیکومنگنز

تولید فروآلیاژهای منگنز بر اساس احیاء کانه های اکسیدی پر عیار منگنز، توسط کربن در درجه حرارت های بالا می­باشد.

مواد اولیه مورد نیاز فرآیند تولید فرومنگنز عبارتند از سنگ منگنز پر عیار، کك متالورژی و زغالسنگ به عنوان عوامل احیاء کننده و آهك یا دولومیت به عنوان روانساز (flux). در صورت پائین بودن درصد آهن در سنگ منگنز استفاده از گندله سنگ آهن و یا براده آهن توصیه شده است. با توجه به حلالیت کربن در منگنز، محصول خروجی از کربن اشباع است.

همچنین مواد اولیه مورد نیاز جهت فرآیند تولید سیلیکومنگنز عبارتند از سنگ منگنز با عیار متوسط (داخلی)، سنگ منگنز پر عیار (وارداتی)، سرباره غنی از منگنز (حاصل فرآیند تولید فرومنگنز)، کك متالورژی و زغالسنگ به عنوان عوامل احیاء کننده و همچنین آهك یا دولومیت به عنوان روانساز (flux). در صورت پائین بودن درصد سیلیس در محصول و جهت بالانس آنالیز محصول استفاده از سنگ کوارتز توصیه شده است. مواد اولیه ابتدا با بکار گیری مکانیزم های معمول انتقال مواد، با درصد های وزنی مشخص،  با هم مخلوط شده و مخلوط مواد اولیه پس از انتقال به قیف های شارژ، در نهایت از طریق لوله های شارژ به کوره شارژ می­شوند.

از آنجاییکه مواد اولیه فرآیند تولید فرومنگنز و سیلیکومنگنز حاوی ناخالصی هایی مانند ناخالصی های فلزی، کانگ، مواد فرار و مواد غیر فلزی می باشد، این فرآیندها با تولید سرباره همراه بوده و سرباره نیز حاوی MgO ,CaO ,SiO2 ,MnO و … می باشد. همچنین نسبت سرباره به محصول با توجه به کیفیت مواد اولیه و روش تولید متفاوت می­باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.