تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد

تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد

تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد

با توجه به اینکه اکثر فلزات مانند فولاد خواص زیادی دارند از آنها در موارد مختلفی استفاده می‌شود.نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خواص فلزات تنها به خاطر آهن و کربن نیست بلکه خواص مطلوب فولاد و فلزات مانند انعطاف پذیری، مقاومت و استحکام به عواملی مانند عناصر آلیاژی بستگی دارد. در اکثر موارد برای تولید فلزات و مشخصاً فولاد از عناصر آلیاژی و فروآلیاژ‌ها استفاده می‌شود.اما شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که فرو آلیاژ هاچگونه می‌توانند باعث دادن خواصی مانند مقاومت، انعطاف پذیری و همچنین استحکام به فلزات و مشخصا فولاد شوند. اگر شما نیز به دنبال پاسخ به این سوال هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چرا که ما در این مقاله تحت عنوان تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد قصد داریم که به بررسی این موضوع بپردازیم.

فرو آلیاژ چیست؟

شاید لازم باشد در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی موضوع تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد بپردازیم ابتدا بدانیم که فرو آلیاژ چیست؟

برای فروآلیاژ تعریف‌های متنوع و گوناگونی ارائه شده است.اما اگر بخواهیم تعریفی جامع و کامل ارائه بدهیم باید بگوییم که فرو آلیاژ‌ها فلزات آلیاژ‌هایی می‌باشند که به جز عنصر آهن از عناصر دیگری مانند سیلیس، آلومینیوم کروم ،منگنز و خیلی دیگر از عناصر در ساخت آنها استفاده می‌شود.هرچند که میزان عناصر برای ساخت فروآلیاژ متغیر می‌باشد. در اکثر موارد به منظور ساخت فلزات خاص مانند فولاد اقدام به تولید و ساخت فروآلیاژ ها میشود.

اکثر فلزات دارای خواص شیمیایی و فیزیکی ضعیفی هستند این فلزات می‌توانند در ترکیب با عناصر دیگر خاصیت‌هایی مانند نقطه ذوب، نقطه جوش، وزن مخصوص ،چکش‌خواری، چگالی و همچنین شکل پذیریشان به قبل طرز قابل توجهی تغییر یابد.

معمولاً از فرو آلیاژ‌ها در صنعت فلزات برای موارد مختلفی مانند اکسیژن زدایی، جوانه زایی در ریخته‌گری آهن و آلیاژ سازی استفاده می‌شود، باید توجه داشته باشید که برای هر یک از این کارها نیاز به ساخت فروآلیاژ مخصوصی می‌باشد که بتواند نیازهای این کار را برطرف نماید، معمولا فرو آلیاژ‌هایی که برای تولید فولاد استفاده می‌شوند باید دارای استحکام و مقاومت بالایی باشند تا منجر به ساخت یک فولاد با کیفیت خوب مکانیکی و فیزیکی شود.

فرو آلیاژ چیست؟

پیشنهاد مطالعه: صنعت منیزیم

بهترین روش و مواد برای تولید  فروآلیاژ های با کیفیت

برای اینکه بتوانیم آلیاژی تولید کنیم که باعث بهبود کیفیت خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد شود، باید از مواد مناسب استفاده کنیم. معمولاً برای ساخت آلیاژها از سنگ‌های معدنی غیر آهنی، سنگ آهن، کک زغال سنگ و زغال سنگ استفاده می‌شود.استفاده از مرغوب‌ترین این مواد می‌تواند باعث به وجود آمدن یک فرو آلیاژ مناسب شود. هرچند که به جز مواد، روش تولید فرو آلیاژ بسیار با اهمیت می‌باشد. در زمان‌های گذشته برای ساخت و تولید فروآلیاژها از روش ذوبی در کوره بلند استفاده می‌شد. ولی کم کم با توسعه صنایع و البته ایجاد ژنراتورها و پیرو این توسعه تولید خمیر الکترود نیز صنعتی شد به شکلی که امروزه یکی از متداول‌ترین روش‌های تولید فرو آلیاژ ها استفاده از کوره قوس الکتریکی که به کوره های قوس زیر آب نیز معروف هستند می‌باشد. کشورهای چین و قزاقستان بزرگترین تولید کنندگان به وسیله کوره قوس الکتریکی می‌باشند اما خوشبختانه کشور ایران نیز توانایی ساخت فرو آلیاژ‌ها با این روش را دارد. هرچند که در بعضی از مواقع هنوز هم  آلیاژ‌هایی مانند فرومنگنز در کوره‌های بلند و به روش ذوب تولید می‌شوند.

سوپر آلیاژ یا ابر آلیاژ

در مواقعی که صحبت از تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت جهت افزایش خواص مکانیکی و فیزیکی فولاد پیش می آید، مطمئناً فروآلیاژ مناسب‌ترین گزینه برای انجام این کار هستند.معمولاً سوپرآلیاژ یا ابر آلیاژ‌ها نسبت به آلیاژ‌های معمولی دارای خواص بهتر و کارایی بالاتری هستند، که باعث بالا بردن دوام و کارایی محصولات تولید شده با این آلیاژ‌ها می‌شوند این نوع از آلیاژ معمولاً بر اساس آهن و یا نیکل و همچنین کبالت تولید میشود.

سخن آخر

ما در این مقاله سعی کردیم که به بررسی فروآلیاژ‌ها و تولید و عرضه فروآلیاژ های با کیفیت برای بهبود خواص فیزیکی فولاد بپردازیم.امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت راهکارگستران آرون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.