کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

منیزیم به عنوان یک فلز فراوان در طبیعت دارای کاربردهای زیادی می‌باشد. این فلز به دلیل خواص بی‌شماری که دارد در صنایع مختلف و گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین به دلیل راحت به دست آمدن این عنصر قیمت کمتری نسبت به سایر فلزها برخوردار می‌باشد. این عنصر که دارای وزن کم و قدرت حرارتی بالایی می‌باشد ،یکی از کاربرد های آن در نیروگاه‌های حرارتی می‌باشد. اما شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که نقش این عنصر در نیروگاه‌های حرارتی چیست؟ اگر شما نیز مایل به دانستن پاسخ این سوال هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چرا که ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد منیزیم در نیروگاه‌ های حرارتی قرار است که به بررسی منیزیم، نیروگاه حرارتی و کاربرد این عنصر در نیروگاه حرارتی بپردازیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نیروگاه حرارتی چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی کاربرد منیزیم در نیروگاه حرارتی بپردازیم، ابتدا لازم است که بدانیم نیروگاه حرارتی چیست؟

نیروگاه حرارتی یکی از انواع نیروگاه‌ها می‌باشد که معمولاً از عنصر بخار به عنوان عامل محرک و سیال در آن استفاده می‌شود.

در نیرو گاه های حرارتی آب بعد از گرم شدن به طرف توربین بخار که به یک ژنراتور وصل می‌باشد می‌رود و با استفاده از انرژی جنبشی خود باعث به حرکت درآمدن آن میشود. بعد از رد شدن بخار از درون توربین بخار در مکانی به نام کندانسور فشرده می‌شود. بزرگترین اختلافی که در طراحی نیروگاه‌های گرمایی وجود دارد نوع سوخت مصرفی در نیروگاه‌ها می‌باشد. تقریباً همه نیروگاه‌ها از انرژی هسته‌ای، انرژی زمین گرمایی و انرژی زغال سنگ استفاده می‌کنند. در بعضی از مواقع گاز طبیعی به عنوان سوخت اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

بررسی کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

منیزیم چیست؟

در قسمت قبلی مقاله به بررسی و روشن کردن این موضوع که نیروگاه حرارتی چیست پرداختیم در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی کاربرد منیزیم در نیروگاه‌های حرارتی بپردازیم لازم است که بدانیم منیزیم چیست.

منیزیم یکی از عناصری می‌باشد که با نماد شیمیایی Mg در جدول تناوبی قرار دارد. این عنصر با عدد اتمی ۱۲ در گروه دوم جدول تناوبی فلزهای قلیایی خاکی قرار دارد. معمولاً رنگ این فلز نقره‌ای می‌باشد و ساختار آن هگزانوگال به شکل متراکم است. از منیزیم به عنوان سومین عنصر محلول در آب دریا، یازدهمین عنصر فراوان در بدن و هشتمین عنصر زیاد در پوسته زمین یاد می‌شود.

در مورد نام منیزیم باید بگوییم که نام منیزیم از نام یک شهر قدیمی در آسیای کوچک گرفته شده است خوب است که بدانید منیزیم به حالت آزاد در طبیعت پیدا نمی‌شود اما به شکل ترکیب شده با سایر عناصر در طبیعت به وفور یافت میشود.

کاربرد منیزیم

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم منیزیم یک عنصر پرکاربرد می‌باشد، که در خیلی از صنایع‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. منیزیم در بیشتر مواقع برای محصولاتی که نیاز است وزنشان کم باشد استفاده می‌شود. برای مثال از این عنصر در صندلی ماشین ،لپ تاپ، دوربین، ابزار برقی و چمدان استفاده می‌شود. از دیگر موارد کاربرد منیزیم این است که برای حذف گوگرد آن را به آهن مذاب و فولاد اضافه می‌کنند.

اگر بخواهیم به صورت تیتروار کاربردهای منیزیم را بیان کنیم می‌توانیم بگوییم که مهم‌ترین کاربردهای منیزیم عبارتند از:

تولید فلز منیزیم ،استفاده از منیزیم در داروسازی، کاربردهای شیمیایی، دیرگداز ،مکمل غذای حیوانات، تولید اکسید منیزیم، تولید کربنات منیزیم و تولید انواع آلیاژ همگی از کاربرد های منیزیم می‌باشند. به جز موارد ذکر شده باید به کاربرد منیزیم در نیروگاه‌ های حرارتی نیز به عنوان یکی دیگر از کاربردهای منیزیم اشاره کنیم.

بررسی کاربرد منیزیم در نیروگاه های حرارتی

با توجه به اینکه نیروهای حرارتی جزء بزرگترین نیروگاه‌ها می‌باشند که کربن دی اکسید  تولید می‌کنند اگر بتوانیم منیزیم را به صورت فراوان تولید کنیم آن وقت می‌توانیم بر روی این عنصر به عنوان منبع جایگزین برای سوخت فسیلی در نیروگاه‌ها حساب باز کنیم.

با توجه به اینکه از واکنش شیمیایی پودر منیزیم با آب هیدروژن تولید می‌شود و افزایش سرعت این واکنش دارای رابطه مستقیم و تنگاتنگی با میزان کوچکی دانه‌های پودر منیزیم دارد با سرعت گرفتن واکنش هیدروژن شروع به سوختن کرده و به این صورت هیدروژن خروجی با اکسیژن می‌تواند بخار آب به وجود بیاورد که این بخار آب می‌تواند نقش بسزایی در نیروگاه‌های حرارتی داشته باشد و با به چرخش درآوردن توربین باعث تولید الکتریسیته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.