کاربرد منیزیم در کشاورزی

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. کاربرد منیزیم در کشاورزی

کاربرد منیزیم در کشاورزی

کاربرد منیزیم در کشاورزی

منیزیم به دلیل خواص فوق‌العاده ای که دارد در موارد گوناگونی کاربرد دارد، یکی از مواردی که ازمنیزیم استفاده می‌شود استفاده در کشاورزی است. اما شاید برای شما این سوال به وجود بیاید که کاربرد منیزیم در کشاورزی چیست؟ باید بگوییم که منیزیم از طریق کودهای گوناگون وارد چرخه گیاهان و محصولات کشاورزی می‌شود. ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد منیزیم در کشاورزی قرار است که به بررسی این موضوع بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

سایر محصولات

فروسیلسیوم

فروآلیاژ

منیزم چیست؟

منیزیم یکی از عناصر فراوان در طبیعت می‌باشد. این عنصر با عدد اتمی ۱۲ در گروه دوم جدول تناوبی تحت عنوان فلزهای قلیایی خاکی قرار می‌گیرد. در مورد نماد شیمیایی این عنصر باید بگوییم که نماد شیمیایی آنMg است. در مورد رنگ این فلز میتوان گفت که رنگ بندی این فلز تقریباً خاکستری و نقره‌ای می‌باشد‌ از نظر ساختار فلز منیزیم دارای ساختار هگزاگونال یا شش گوش متراکم است. منیزیم که یازدهمین عنصر فراوان در بدن انسان،هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین و سومین عنصر موجود در محلول آب دریا می‌باشد.

نقش منیزیم در محصولات کشاورزی

منیزیم یکی از عناصر محرک در طبیعت می‌باشد، در اکثر موارد به منظور رشد گیاهان و درختان و به شکل کلی بالا بردن کیفیت محصولات کشاورزی از این عنصر استفاده می‌شود. منیزیم برای تولید کلروفیل که وظیفه تولید رنگ سبز در گیاهان را بر عهده دارد بسیار موثر و حائز اهمیت است. همچنین  وجود منیزیم در محصولات کشاورزی مانند سیفی جات و غلات باعث قوی‌تر شدن و در نتیجه پربارتر شدن محصولات می‌شود.هرچند که به شکل طبیعی مقداری منیزیم در خاک وجود دارد اما در مواقعی مانند کاشت بیش از حد زمین و مرغوب نبودن آن این عنصر کم است به همین دلیل برای از بین بردن مشکل منیزیم از کودهای شیمیایی منیزیم استفاده می‌شود.

کود منیزیم

در این قسمت از مقاله کاربرد منیزیم در کشاورزی لازم است که بدانیم کود منیزیم چیست؟ کود منیزیم کود هایی می‌باشد که در آنها مقادیر زیادی منیزیم به منظور رفع کمبود منیزیم وجود دارد. اگر بخواهیم تعریفی کلی از کود منیزیم ارائه بدهیم باید بگوییم که به کودهایی که دارای عنصر منیزیم هستند کود منیزیم می‌گویند. باید به این نکته توجه داشته باشید که در برخی از موارد کود منیزیم فقط دارای عنصر منیزیم می‌باشد. ولی در اکثر موارد از عناصر دیگری به جز منیزیم برای تولید کود استفاده می‌شود.

کود سولفات منیزیم

کود سولفات منیزیم به کودی گفته می‌شود که از گوگل و منیزیم تولید می‌شود، معمولاً از این نوع کود برای گیاهانی که به هر دو عنصر منیزیم و گوگرد نیاز دارند استفاده می‌شود. در اکثر موارد این کود را در آب حل کرده و آنها را با سمپاش و به اصطلاح از طریق پاشش به گیاهان منتقل می‌کنند.

کود سولفات منیزیم چه کارایی دارد؟

همانگونه که می‌دانید و در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم منیزیم در جذب نیتروژن و تولید پروتئین‌ها دخیل می‌باشد. وجود منیزیم در دانه‌های روغنی بسیار ضروری است. این عنصر در درختانی مانند زیتون که تولید روغن دارند نقش بسیار مهم و ضروری دارد. البته این موضوع فقط مربوط به درخت زیتون نیست و درختان بادام و گردو نیز به منیزیم نیاز دارند.

طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده این موضوع اثبات شده است که ترکیب منیزیم و فسفات میتواند باعث تولید روغن در گیاه به مقدار زیاد شوند. به شکل کلی کود سولفات منیزیم  در کیفیت و عملکرد کلی محصولات بسیار تاثیرگذار می‌باشد به خصوص در محصولاتی که از کمبود منیزیم رنج می‌برند.

کود سولفات منیزیم چه کارایی دارد؟

کود نیترات منیزیم

کود نیترات منیزیم را می‌توانیم دیگر کاربرد منیزیم در کشاورزی بدانیم. این نوع از کود همانگونه که از نامش پیداست تولید شده از منیزیم و نیتروژن می‌باشد. که علاوه بر تامین کردن نیاز منیزیم محصولات کشاورزی نیتروژن مورد نیاز آنها را نیز تامین می‌کند. در اکثر موارد از این کود برای گیاهان و محصولاتی که نیاز به سبزینگی و رشد بیشتر دارند استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی کاربرد منیزیم در کشاورزی پرداختیم. برای نتیجه‌گیری این موضوع می‌توانیم بگوییم که منیزیم یکی از عناصر بسیار مهم در رشد و کیفیت محصولات کشاورزی می‌باشد. معمولاً از منیزیم در زمین‌های زراعی که خاک آنها اسیدی و شنی است و سال‌های متوالی کشت شده‌اند استفاده می‌شود. یک روش بسیار مهم استفاده از منیزیم در کشاورزی استفاده از کودها منیزیم می‌باشد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد کاربرد منیزیم در کشاورزی به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.