تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر

  1. Home
  2. /
  3. News
  4. /
  5. تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر

تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر

فروآلیاژها

بسیاری از افراد به محض اینکه کلمه فروآلیاژها به گوششان می‌خورد اولین چیزی که در ذهنشان نقش می‌بندد فلز می‌باشد. این تعبیر و یا تصور از آلیاژ آنچنان هم اشتباه نمی‌باشد ولی ماجرا وقتی پیچیده‌تر می‌شود که فرو به عنوان پیشوند به آلیاژ اضافه شود و کلمه فروآلیاژ را به وجود بیاورد.

فروآلیاژ فلزی می‌باشد که از ترکیب آهن با عناصر دیگر تشکیل می‌شود، اما می‌شود با تدابیر و راهکارهایی اقدام به تولید فلزات و فرو آلیاژ‌هایی نمود که کیفیت بالاتر و کارایی بیشتری داشته باشند.اما اینکه چگونه می‌توان فلز یا فرو آلیاژی با این کیفیت تولید کرد موضوعی می‌باشد که ما قصد داریم در این مقاله تحت عنوان تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتربه آن بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

فروآلیاژ چیست؟

در این قسمت از مقاله لازم دانستیم قبل از اینکه به بررسی موضوع تولید فلزات و فروآلیاژ با خواص بهتر و کارایی بالاتر بپردازیم، ابتدا بدانیم که فروآلیاژ چیست؟ اگر بخواهیم تعریفی کامل و جامع از فروآلیاژ ارائه بدهیم باید بگوییم فروآلیاژ‌ها فلزات و یا آلیاژ‌هایی می‌باشند که علاوه بر آهن تعداد زیادی از عناصر مانند آلومینیوم، سیلیس، منگنز،کروم و سایر عناصر در آن وجود دارند.

البته میزان عناصر برای ساخت فروآلیاژ متغیر می‌باشد.

دلیل ساخت فروآلیاژها

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید چرا فروآلیاژ‌ها ساخته می‌شوند، باید بدانید فلزاتی که خالص هستند خواص فیزیکی و شیمیایی ضعیفی دارند، این فلزات در صورت ترکیب با عناصر دیگر خواصی که دارند مانند نقطه ذوب، وزن مخصوص، نقطه جوش ، چگالی، چکش خواری و شکل پذیری شان بیشتر می‌شود، معمولاً فروآلیاژ ها بر اساس نوع کاربری که دارند ساخته میشوند.

فروآلیاژ ها

مواد فروآلیاژها

یکی از راه‌های تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر استفاده از عناصر و مواد خالص می‌باشد،همانگونه که در قسمت قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم علاوه بر آهن برای ساخت فرو آلیاژ‌ها از عناصر و مواد دیگری مانند آلومینیوم، سیلیکون و منگنز استفاده می‌شود. استفاده از عناصر خالص و ترکیب درست آنها در کوره‌های قوس الکتریکی باعث می‌شود که فروآلیاژ به دست آمده خواص بهتر و کارایی بالاتری داشته باشد.البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که فروآلیاژ‌ها معمولاً بر اساس کارایی که دارند ساخته میشوند.

کوره قوس  الکتریکی

یکی دیگر از راه‌های تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر ساخت و تولید فروآلیاژ‌ها در کوره قوس الکتریکی می‌باشد، در زمان‌های گذشته برای ساخت فروآلیاژ‌ها از روش ذوبی در کوره بلند استفاده می‌شد. ولی کم کم با توسعه صنایع و همچنین ایجاد ژنراتورها و پیرو این توسعه تولید خمیر الکترود نیز صنعتی شد و تولید فلزات از طریق کوره الکتریکی رواج پیدا کرد.این کوره ها کوره‌ها به کوره‌های قوس زیر آب نیز معروف هستند.

امروزه یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها برای تولید فروآلیاژ‌ها استفاده از کوره قوس الکتریکی می‌باشد، این روش از ساخت فروآلیاژ در کشور ایران نیز در حال افزایش می‌باشد. چین و قزاقستان از بزرگترین تولید کنندگان فروآلیاژ به وسیله کوره‌های قوس الکتریکی می‌باشند. هرچند که هنوزم بعضی از فعالیت‌ها مانند فرومنگنز را در کوره های بلند و به روش ذوب میسازند.

سوپر آلیاژ یا ابر آلیاژ چیست؟

اگر بخواهیم در مورد تولید فلزات و فروآلیاژها با خواص بهتر و کارایی بالاتر صحبت کنیم یقیناً سوپر آلیاژ یا ابر آلیاژ‌ها یکی از آلیاژ‌ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر نسبت به سایر آلیاژ‌ها می‌باشند، که توانایی عملکرد در محدوده‌های با دمای بالاتر از دمای ذوب خود را دارا می‌باشند. این نوع از آلیاژ معمولاً بر پایه کبالت، آهن و یا نیکل ساخته می‌شود.یکی از مهمترین بخش‌های استفاده از سوپر آلیاژ ها استفاده از این نوع آلیاژ در موتورهای موشک و جت می باشد که در بعضی از مواقع دما به ۱۴۰۰ میرسد.

باید به این نکته توجه داشت که این تنها ویژگی سوپر آلیاژها نمی‌باشد و این نوع از آلیاژ کارایی‌های بسیار گسترده و البته ویژگی‌های بارز دیگری نیز دارند.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم که به بررسی تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر بپردازیم و در این راستا موارد مهمی مانند استفاده از عناصر خالص و استفاده از کوره الکتریکی را به عنوان موارد مهم برای تولید فلزات و فروآلیاژ ها با خواص بهتر و کارایی بالاتر بیان کردیم. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

جهت آشنایی با محصولات دیگر اینجا کلیک کنید

Leave a Reply

Your email address will not be published.