بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات

  1. Home
  2. /
  3. News
  4. /
  5. بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات

بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات

مقاومت و استحکام فلزات

به جرات می‌توانیم بگوییم که فلزات یکی از مهم‌ترین متریال‌ها در زندگی ما می‌باشند، شاید کشف فلزات یکی از مهمترین کشفیات بشر در راستای به وجود آمدن زندگی امروزه باشد چرا که از فلزات در اکثر وسایل و نیاز های  زندگی ما استفاده می‌شود. اگر شما نگاهی به اطرافتان بیندازید متوجه می‌شوید، که خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، اتومبیلی که سوار آن می‌شوید قطار یا مترویی که شما را جابه جا میکند و حتی وسایل خانه شما همگی از فلزات می‌باشند. بجز وسایل خانه مقاومت و استحکام فلزات در سایر موارد بسیار حیاتی می باشد به همین دلیل داشتن استحکام بالا و مقاومت بالای فلزات می‌تواند علاوه بر بالا بردن میزان عمر مفید وسیله و یا هر چیز دیگری باعث حفظ امنیت شما در خانه و اتومبیل شود.

در بعضی از موارد برای بالا بردن  مقاومت فلزات چند فلز را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، که از ترکیب چند فلز فروآلیاژ به وجود می‌آید به منظور بالا بردن استحکام و مقاومت فلزات یا فروآلیاژ هاعملیات سختکاری بر روی فلزات انجام می‌شود. اما اینکه چه روش و راه حلی برای بالا بردن استقامت و مقاومت فلزات و فرو آلیاژها مناسب می‌باشد، موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات به آن پرداخته ایم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سخت‌کاری فلزات برای مقاومت و استحکام فلزات چیست؟

دراین قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات و فروآلیاژ بپردازیم ابتدا لازم است که بدانیم سخت‌کاری فلزات چیست؟

به گرم کردن یک نمونه فلز تا دمای مشخص و نگهداری آن و سپس سرد کردن یک فلز عملیات حرارتی یا سخت‌کاری فلز می‌گویند. معمولاً یک قطعه صنعتی  را از راه‌های گوناگونی مانند فورج تولید میکنند. در پایان خط تولید، مصرف کننده این توقع را دارد که قطعه تولید شده خواص مکانیکی منحصر به فرد و مشخصی داشته باشد.

عملیات حرارتی از جمله روش‌هایی می‌باشد که به بهبود خواص مکانیکی و ساختار ماده کمک می‌کند و باعث سخت شدن و محکم شدن  فلزات و فرو آلیاژ‌ها می‌شود.

عملیات سخت کاری با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. که در ادامه ما به بررسی بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات میپردازیم.

بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات

عملیات ترمو شیمی

یکی از مهمترین و بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات و فروآلیاژ ها عملیات یا راه حل ترموشیمی می‌باشد. این نوع عملیات یک روش سفت کاری می‌باشد، که فولادها بر اساس ترکیب شیمیایی سطح تغییر می‌کنند. معمولاً نیتروژن دهی، کربن دهی و کربن نیتروژن دهی زیر مجموعه های سخت‌کاری ترموشیمی می‌باشند.

در روش کربن دهی قطعه فولادی در کنار یک ماده کربن ده مانند زغال در دمای بالا قرار می‌گیرد، که باعث افزایش سختی سطح فلز یا فروآلیاژ می‌شود.در این روش به دلیل دمای بالا کربن از ماده کربن ده آزاد شده و به سطح قطعه نفوذ می‌کند، نکته‌ای که باید در این قسمت از مقاله ذکر کنیم این است که این فرآیند یا عملیات سختکاری یک فرآیند زمانبر می‌باشد، همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که ضخامت لایه سطحی با میزان زمان نگهداری رابطه مستقیمی دارد، در پایان این نوع از فرآیند سخت‌کاری، مغز فولاد کم کربن و سطح آن پر کربن خواهد شد.

با توجه به نوع ماده کربن ده معمولاً کربن دهی به سه صورت کربن دهی پودری، کربن دهی جامد و کربن دهی مایع انجام می‌شود.

روش آبدهی

یکی دیگر از بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات روش آبدهی می‌باشد، معمولاً آبدهی در چند مرحله انجام می‌شود آبدهی در چند محیط مختلف و چند مرحله انجام می‌شود در این روش سخت‌کاری فلز یا فرو آلیاژ مد نظر را پس از رسیدن به دمای سخت‌کاری و همچنین نگهداری دما در یک محیط خنک کننده قوی مانند آب قرار می‌دهند. بعد از آن قطعه مد نظر را به یک محیط خنک کننده ثانویه مانند هوا و یا روغن انتقال می‌دهند تا به دمای اتاق برسد، آبدهی با اسپری یکی دیگر از روش های آبدهی به عنوان

بهترین راه حل و روش‌ها برای بالا بردن مقاومت و استحکام فلزات می باشد که زیر شاخه آبدهی است. این روش یکی از روش‌های خاص سخت کاری است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

فروسیلیسیوم ، منیزیم ، فروآلیاژ

Leave a Reply

Your email address will not be published.