خواص الکتریکی و حرارتی فلز منیزیم

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. خواص الکتریکی و حرارتی فلز منیزیم

خواص الکتریکی و حرارتی فلز منیزیم

خواص الکتریکی و حرارتی فلز منیزیم

عنصر منیزیم یکی از مهم‌ترین و فراوانترین عناصر موجود در زمین می‌باشد. خواص الکتریکی و حرارتی منیزیم در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد است. اگر شما نیز سری به جدول تناوبی عناصر زده باشید، یک عنصر با نمادMg و عدد اتمی ۱۲ را مشاهده می‌کنید که خواص آن شبیه به سایر پنج عنصر گروه دوم یا همان فلزات قلیایی خاکی است.

منیزیم خواص و ویژگی‌های گوناگون و منحصر به فردی دارد که از مهمترین آنها می‌توان به سبک بودن و مقاوم بودن آن اشاره کرد. اما اینکه فلز منیزیوم چیست؟ خواص الکتریکی و حرارتی این فلز به چه صورت می باشد ؟موضوعی است که ما در این مقاله تحت عنوان خواص الکتریکی و حرارتی فلز منیزیم به آن خواهیم پرداخت، پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

نکاتی جالب در مورد فلز منیزیم و خواص الکتریکی و حرارتی منیزیم

قبل از اینکه به بررسی موارد استفاده از فلز منیزیم و تعریف فلز منیزیم بپردازیم، شاید جالب باشد که چند نکته در مورد فلز منیزیم بدانید. کلمه منیزیم برگرفته از نام منطقه ای در یونان به نام مگنزیا می‌باشد. در این منطقه ترکیبات عنصر منیزیم به شکل طبیعی و به مقدار فراوان موجود می‌باشد. جالب است که بدانید یون‌های منیزیم دارای مزه‌ای بسیار ترش هستند تنها مقداری از این فلز کافی می‌باشد که یک بطری آب را ترش مزه کنید به شکلی که مزه آن زننده باشد. اضافه کردن آب بر آتشی که توسط منیزیم مشتعل شده است باعث ایجاد گاز هیدروژن می‌شود که آتش را چندین برابر می‌کند. همانگونه که می‌دانید بدن انسان دارای منیزیم است،تقریباً ۶۰ درصد از آن در اسکلت بدن و ۳۹ درصد آن در بافت های ماهیچه ای موجود می باشد. یک درصد باقیمانده منیزیوم موجود در بدن نیز خارج از سلول های بدن می باشد.

در صورت کمبود منیزیم در بدن ممکن است مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی، اختلالات خواب ،سندروم متابولیک، دیابت و حتی پوکی استخوان به وجود بیاید. فلز منیزیم یا منیزیم برای اولین بار در سال ۱۷۵۵ میلادی توسط جوزف بلک به عنوان عنصر شناخته شد و در سال ۱۸۰۸ توسط شخصی به نام همفری دیوی به شکل خالص شناسایی شد.

 

منیزیوم چیست؟

پیشنهاد مطالعه مقاله: کاربردهای فلز منیزیم

منیزیم چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی خواص الکتریکی و حرارتی بپردازیم ابتدا لازم است که بدانیم فلز منیزیوم چیست؟

منیزیم یک فلز است که رنگ آن تقریباً سفید و نقره‌ای می‌باشد، البته می‌توان آن را به شکل خاکستری براق نیز روئیت نمود. منیزیم نهمین عنصر فراوان در طبیعت موجود است و هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین و عنصر چهارم بعد از اکسیژن سیلیسیم و آهن می باشد.

منیزیم را نمی‌توان به صورت خالص در طبیعت یافت نمود و در ترکیب با سایر مواد می‌باشد. اما می‌توان نوع خالص آن را به صورت مصنوعی تولید کرد.

خواص الکتریکی و حرارتی منیزیم

خواص شیمیایی فلز منیزیم

عنصر منیزیم در هنگامی که در معرض هوا قرار می‌گیرد کمی تیره رنگ می‌شود، اما بر خلاف اکثر فلزات قلیایی خاکی نیازی به نگهداری آن در محیط بدون اکسیژن مانند نفت ندارد، چرا که در اثر واکنش با هوا لایه‌ای از اکسید بر روی آن تشکیل می‌گردد که باعث جلوگیری از پیشرفت واکنش میشود.

جالب است که بدانید منیزیم در دمای طبیعی اتاق با آب واکنش نشان می‌دهد، هرچند که سرعت این واکنش در مقایسه به واکنش کلسیم بسیار کمتر صورت می‌گیرد. به شکلی که اگر آن را در آب غوطه ور نماییم حباب‌های هیدروژن به شکلی آرام بر روی سطح فلز به وجود می‌آیند.

استفاده از فلز منیزیم در وسایل الکترونیکی

امروزه استفاده کردن از دستگاه‌های الکترونیکی کوچک و جمع و جور که بتوان به راحتی آنها را حمل کرد روز به روز در حال گسترش می‌باشد و منیزیم به دلیل داشتن خواص الکتریکی و حرارتی می‌تواند یک عنصر مناسب برای پاسخ به این تقاضا و نیاز باشد.از آلیاژ‌های منیزیم که به منظور جایگزینی پلاستیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند به اندازه پلاستیک‌ها سبک و در عین حال از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار می باشند.

منیزیم از لحاظ انتقال و اتلاف حرارت و همچنین داشتن توانایی محافظت از تداخل الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی نیز از بهترین عناصر می‌باشد.

خیلی از وسایل الکترونیکی  به پوشش یا قطعاتی با اشکال پیچیده نیازمند می‌باشند، که با منیزیم امکان ساخت آنها وجود دارد. دوربین‌ها، لپ‌تاپ‌ها، دستگاه‌های رسانه‌ای قابل حمل و تلفن‌های همراه همگی به وسیله منیزیم قابل ساخت به بهترین شکل ممکن می باشند.

سایر محصولات: فروآلیاژها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.