نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز

نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز

نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز

امروزه نقش فلزات در ساخت و ساز اگر بیشتر از مصالح سنتی مانند آجر و سیمان نباشد کمتر هم نیست،در گذشته ای نه چندان دور شاید مصرف فلزات در ساختمان سازی فقط به تیر آهن ها برای سقف مختص میشد ، اما با پیشرفت علم و تکنولوژی از فلزات دیگری مانند منیزیم برای ساخت سقف و دیوارهای ساختمان استفاده میشود. استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز بسیار پر اهمیت می‌باشد و با توجه به اینکه وزن در ساختمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد، این فلز می‌تواند یک فلز کاربردی در ساختمان باشد ما در این مقاله سعی داریم که به شکل کلی به بررسی این موضوع بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر راجع به خدمات و تولیدات شرکت راهکارگستران آرون کلیک کنید

بررسی فلز منیزیم و خواص آن

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی موضوع نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز بپردازیم ابتدا لازم است که اطلاعاتی در مورد فلز منیزیم در اختیار شما قرار دهیم. همانگونه که می‌دانید فلز منیزیم دارای ساختاری بسیار سبک وزن می‌باشد، که البته همین وزن کم باعث شده است که  این فلز در صنایع مختلف کارایی داشته باشد.اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر وزن فلز منیزیم را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم که وزن آن تقریباً به اندازه پلاستیک می‌باشد ولی دارای استحکام بسیار بیشتری است.

این فلز دارای خواص گوناگونی مانند ضد الکترومغناطیسی بودن، ضد لرزه‌ای یا لرزش قوی بودن، خاصیت هدایت حرارتی، رسانایی الکتریکی بودن و بسیاری از خواص دیگر می باشد.شاید استحکام یکی از بارزترین ویژگی‌های این فلز باشد به شکلی که استحکام فلز منیزیم از آلیاژ آلومینیوم و فولاد بیشتر بوده و سفتی آن نیز نزدیک به فولاد و آلومینیوم است. در مورد چگالی منیزیم باید بگوییم که این فلز دارای چگالی ۱ و ۸ گرم در سانتی‌متر مکعب می‌باشد.

بررسی فلز منیزیم و خواص آن

پیشنهاد مطالعه مقاله: صنعت منیزیم در ایران

پانل منیزیم چیست؟

باید بگوییم که نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز بسیار زیاد میباشد. یکی از مصالحی که  با فلز منیزیم ساخته میشود و در ساخت و ساز نقش پررنگی دارد پانل دیوارهای منیزیم یا منیزیم بورد می باشد.

پانل منیزیم یا همان بورد منیزیم یک محصول می‌باشد که از ترکیب کلرید منیزیم، اکسید منیزیم و سایر افزودنی‌ها به شکل ورق‌هایی در حد چند میلیمتری یا چند سانتی‌متر ساخته می‌شوند.امروزه در صنعت برج سازی و یا ساختمان سازی استفاده از این پنل‌ها بسیار حیاتی و ضروری می‌باشد. مهمترین مشخصه و ویژگی‌های بورد منیزیم یا پانل منیزیم به جز وزن سبک ، نسوز بودن این متریال می‌باشد. به جز این ویژگی‌ها ویژگی‌هایی مانند محافظت در برابر اشعه، دستیابی به فضای مفید بیشتر، کاهش وزن ساختمان، عایق حرارت، عایق رطوبت،عایق صدا، مقاومت در برابر آنتی باکتریال، مقاومت در برابر حشرات از دیگر ویژگی‌های پانل منیزیم یا برد منیزیم می‌باشد.

معمولاً از پانل منیزیم در فضاهای خارجی و داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. در بعضی از مواقع از این پانل به عنوان روکش خارجی مصالح و به عنوان پوشش خارجی دیوارهای داخلی و همچنین سقف نیز استفاده می‌شود. در مواردی نیزبعضی از مهندسین تشخیص می‌دهند که از این متریال به عنوان دیوار جدا کننده یا همان پارتیشن در بخش‌های داخلی ساختمان استفاده کنند.

نکات مهم در مورد استحکام و سبکی فلز منیزیم و نصب پانل منیزیم

در مورد نصب این متریال باید بگویم که ترکیب این مصالح با عایق صوتی و حرارتی در مواقع استفاده به عنوان دیوار بین واحدها یا دیوارهای خارجی باعث افزایش کیفیت کاربری این مصالح می‌شود.مهاربندی محکم و قائم با توجه به توصیه آیین نامه در اجرا و نصب این مصالح برای دهانه‌های بزرگ و وسیع و همچنین قاب‌های ساختمانی بسیار بزرگ موثر می‌باشد.باید توجه داشته باشید که در هر مرحله از نصب باید تراز کنترل به شکل دقیق انجام شود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله سعی کردیم که به بررسی نقش استحکام و سبکی فلز منیزیم در ساخت و ساز بپردازیم. به عنوان نتیجه‌گیری و جمع‌بندی این مقاله می‌توانیم بگوییم که با توجه به اینکه فلزمنیزیم یک فلز سبک و البته با استحکام بالا می‌باشد می‌تواند یک گزینه مناسب در ساختمان سازی و ساخت و ساز باشد. معمولاً با استفاده از فلز منیزیم اقدام به ساخت پانل منیزیم یا بورد منیزیم می نمایند. امیدواریم که شما نیز با مطالعه این مقاله متوجه نقش فلز منیزیم به عنوان یک فلز سبک و البته مستحکم در ساختمان سازی و ساخت و ساز شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.