استفاده از فلز منیزیم در صنایع هوا فضا

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. استفاده از فلز منیزیم در صنایع هوا فضا

استفاده از فلز منیزیم در صنایع هوا فضا

فلز منیزیم در صنایع هوا فضا

یکی از فلزهای بسیار پرکاربرد که در اکثر موارد و صنایع گوناگون از آن استفاده می‌شود فلز منیزیم می‌باشد.این فلز به دلیل داشتن ویژگی‌ها و خواص منحصر به فرد خود یک فلز پرکاربرد به حساب می‌آید. چرا که دارای وزن سبک بوده و در عین سبکی از دوام و استحکام بالایی برخوردار می‌باشد. به همین دلیل از این فلز در موارد گوناگونی مانند خودروسازی ساخت وسایل الکترونیکی و صنایع هوافضا و البته پزشکی و داروسازی نیز از آن استفاده می‌شود.اما ما در این مقاله قرار است که به بررسی کابرد فلز منیزیم در صنایع هوا فضا بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

منیزیم چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی استفاده از فلز منیزیم در صنایع هوا فضا بپردازیم ابتدا لازم است که اطلاعاتی در مورد فلز منیزیم و ویژگی های آن داشته باشیم.

منیزیم یک نوع فلز میباشد که رنگ آن سفید و نقره‌ای یا همان خاکستری براق است. عدد اتمی فلز منیزیم ۱۲ می باشد، همچنین نماد آن Mg است. از منیزیم به عنوان نهمین عنصر فراوان در جهان و هشتمین عنصر زیاد در پوسته زمین و البته چهارمین عنصر در زمین بعد از آهن، اکسیژن و سیلیسیم یاد می‌شود.منیزیم تقریباً ۱۳ درصد از جرم سیاره زمین و همچنین مقدار زیادی از پوشش گیاهی را تشکیل می‌دهد.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این فلز به صورت خالص در طبیعت یافت نمی شود، بلکه به صورت ترکیب با سایر عناصر در طبیعت موجود می‌باشد. اما می‌توان فرم خالص آن را به شکل مصنوعی تولید نمود. البته نوع مصنوعی آن بسیار واکنش پذیر می‌باشد و به راحتی در هوا قابل اشتعال است و به رنگ نور سفید درخشان می‌سوزد.

امروزه در اکثر موارد منیزیم از طریق الکترولیز نمک‌های منیزیم که حاصل از آب نمک می‌باشند به دست می‌آید و در اکثر موارد به شکل آلومینیوم_ منیزیم و یا مگنالیوم مورد استفاده قرار میگیرد. در مورد نقطه ذوب منیزیم باید بگوییم که این فلز کمترین نقطه جوش و نقطه ذوب را در میان همه فلزات قلیایی دارد. یکی از بارزترین ویژگی‌های فلز منیزیم سبک بودن آن است، شاید به همین دلیل باشد که در بسیاری از موارد که وزن عناصر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این فلز استفاده می‌کنند. منیزیم در عین سبک بودن بسیار مقاوم است و اتلاف حرارت خوبی دارد شاید به همین دلیل باشد که از آن در صنایع هوا فضا استفاده میکنند.

 

 وجود فلز منیزیم در هواپیما سازی

بررسی استفاده از فلز منیزیم در صنایع هوا فضا

در قسمت‌های قبلی مقاله اشاره کردیم که صنایع خودروسازی یکی از صنایعی است که از فلز منیزیم استفاده می‌کنند، اما به شکل کلی کامیون‌ها وانت‌ها و سایر ماشین‌ها تنها وسایل نقلیه ای نمی‌باشند که از منیزیم برای ساخت آنها استفاده می‌کنند. از فلز منیزیم به دلیل وزن سبک در صنایع هوافضا نیز استفاده می‌شود و اتفاقاً استفاده از این فلز در صنایع هوافضا سبقه طولانی نیز دارد. استفاده از فلز منیزیم در بسیاری از موارد چه ساخت محصولات و ادوات نظامی و جنگی و چه ساخت هواپیمای مسافربری استفاده میشود. فلز منیزیم به منظور کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و کارایی بهتر آن ناشی از کاهش وزن وسایل نقلیه هوافضا و البته موشک‌ها مفید می‌باشد و این تغییرات هزینه‌های عملیات را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که اگر فقط سبک بودن ملاک است چرا از آلومینیوم یا حتی ورق‌های پلاستیکی و الیافی استفاده نمی‌شود، باید بگوییم که به دلیل کاهش وزن فلز آلومینیوم و هزینه بالای ورق‌های فلزی الیافی و همچنین آسیب دیدن پلاستیک‌های چگالی کم در دمای بالا بهترین گزینه و البته ایدال‌ترین آن استفاده از فلز منیزیوم می باشد.

نکته قابل توجهی که باید در مورد فلز منیزیم بدانید این است که این فلز در عملیات معکوس سازی رانش بعضی بوئینگ‌ها و همچنین در موتورها هلیکوپترها و هواپیما ها نیز کاربرد چشمگیری دارد. موشک‌ها و فضاپیماها از دیگر وسایل و ادواتی هستند که در ساخت آنها از فلز منیزیم استفاده می‌شود. با توجه به اینکه کاهش وزن در هنگام طراحی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به ماده‌ای نیاز می‌باشد که بتواند در شرایط خاص از خود مقاومت خوبی نشان دهد به همین دلیل از فلز منیزیم استفاده می‌شود چرا که این فلز در برابر درجه حرارت بسیار بالا و در معرض ازن ، تاثیر ذرات و مواد با انرژی بالا مقاومت بسیار خوبی دارد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محصولات شرکت راهکار گستران آرون کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.