مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی

مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی

مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی

حتماً شما هم تاکنون نام منیزیم یا بهتر بگوییم فلز منیزیم به گوش شما خورده است، فلز منیزیم یکی از فلزهای پرکاربرد در زندگی انسان‌ها می‌باشد. از فلز منیزیم در موارد مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود. نماد شیمیایی فلز منیزیم Mg می‌باشد همچنین ۱۲ عدد اتمی این فلز در گروه دوم جدول تناوبی یعنی فلز های قلیایی خاکی می‌باشد.یکی از سوالات بسیار مهمی که خیلی از افرادی که قصد دارند از فلز منیزیم در موارد گوناگون استفاده کنند این است که آیا فلز منیزیم در برابر خوردگی مقاوم است یا مقاومت این فلز در برابر خوردگی چقدر است؟ اگر شما نیز به هر دلیلی مایل به دانستن پاسخ این سوال‌ها و یا کسب اطلاعات در مورد فلز منیزیم و میزان مقاومت آن در برابر خوردگی هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چرا که ما قرار است در این مقاله تحت عنوان مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی به بررسی این موضوع بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

پیشنهاد مطالعه: فروسیلیسیوم

فلز منیزیم و ویژگی های آن

در قسمت قبلی مقاله به صورت مختصر به منیزیم پرداختیم، اما در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی این موضوع مقاومت فلز منیزیم در برابر خوردگی بپردازیم لازم است که به شکل مفصل تری به توضیح فلز منیزیم بپردازیم.

منیزیم یک فلز به رنگ نقره‌ای است، این فلز دارای ساختار هگزاگونال یا همان شش گوش متراکم می‌باشد. خوب است که بدانید منیزیم یکی از عناصر فراوان در پوسته زمین، یازدهمین عنصر فراوان موجود در بدن انسان و همچنین سومین عنصر محلول در آب دریا می‌باشد. این عنصر برای همه سلول‌های بدن ضروری می باشد. جالب است که بدانید نام منیزیم نام یک شهر قدیمی در آسیای کوچک و یا از واژه یونانی به وجود آمده است.

به این نکته توجه داشته باشید که منیزیم را نمی‌توان به صورت آزاد در طبیعت یافت نمود. اما این عنصر به صورت ترکیب شده با دیگر عناصر در طبیعت موجود می‌باشد، همچنین شکل فلزی گونه و آزاد آن به صورت مصنوعی از طریق سوزاندن توری سفید و درخشان تولید می‌شود.در اکثر موارد منیزیم به وسیله الکترولیز نمک‌های موجود در آب‌های شور دریا و اقیانوس‌ها موجود می باشد. منیزیم دارای ویژگی‌های خاص  متالورژیکی و همچنین سبکی می‌باشد وهمین ویژگی‌ها باعث شده است تا از این محصول در صنایع گوناگون استفاده شود و روز به روز شاهد کاربردهای بیشتر منیزیم باشیم.

همان گونه که گفتیم از منیزیم در موارد مختلفی مانند موارد پزشکی منابع و یا صنایع غذایی استفاده می‌شود.

 

فلز منیزیم و مقاومت در برابر خوردگی

پیشنهاد مطالعه مقاله: از منیزیم برای ساخت چه وسایلی استفاده میشود؟

خوردگی در فلز منیزیم و آلیاژ های آن

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم، یکی از دغدغه مهم مصرف کنندگان فلز منیزیم مقاومت این فلز در برابر خوردگی می‌باشد. خوردگی در این فلز یکی از مهمترین مباحث کاربردی منیزیم می باشد.

در قسمت بررسی ویژگی‌های فلز منیزیم یا منیزیم گفتیم که این فلز جز فلزات سبک می‌باشد که چگالی آن ۱.۷ گرم بر سانتی متر مکعب می باشد. منیزیم دارای شبکه کریستالی شش ضلعی می‌باشد. وزن سبک منیزیم باعث شده است که از این فلز در موارد و صنایع مختلفی مانند هوا فضا،حمل و نقل و اتومبیل و همچنین الکترونیک استفاده شود. باید توجه داشته باشید، که استحکام این فلزات نسبت به وزن آن بسیار بالا می‌باشد. اما در مورد مقاومت منیزیم در برابر خوردگی باید بگوییم که منیزیم در برابر خوردگی نسبتا عملکرد ضعیفی دارد. مخصوصاً در محیط‌های آب نمکی خوردگی این فلز در اثر برخورد با اشیا بسیار زیاد است. یکی از نکات بسیار مهم در مورد خوردگی فلز منیزیم این است که خوردگی این فلز دارای انواع مختلف و گوناگونی می‌باشد به شکل کلی انواع خوردگی منیزیوم عبارتند از:

خوردگی موضعی، خوردگی گالوانیکی، خوردگی شیاری، حفره‌دار شدن ،خوردگی دما بالا، خوردگی بین دانه‌ای، خوردگی رشته‌ای و خوردگی تنشی همگی از انواع خوردگی منیزیم می‌باشند.

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به بررسی فلز منیزیم و مشخصاً خوردگی فلز منیزیم یا مقاومت این فلز در برابر خوردگی پرداختیم.

به عنوان نتیجه‌گیری این موضوع می‌توانیم بگوییم که فلز منیزیم یکی از عناصر فراوان در طبیعت می‌باشد که به دلیل استحکام بالا ،وزن کم و خاصیت متالورژیکی در  خیلی از موارد مورد استفاده قرار میگیرد.در مورد مقاومت این فلز در برابر خوردگی باید بگوییم که از مقاومت بسیار کمی در برابر خوردگی برخوردار می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.