نحوه تشکیل فروسیلیسیم

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. نحوه تشکیل فروسیلیسیم

نحوه تشکیل فروسیلیسیم

نحوه تشکیل فروسیلیسیم

نحوه تشکیل فروسیلیسیم به چه شکلی است؟ امروزه فلزها و آلیاژ‌ها کاربردهای گوناگون و متنوعی در صنایع مختلف دارند، به شکلی که تصور کردن دنیای بدون فلزات و آلیاژها سخت می‌باشد.

با کشف مواد اولیه فلزات و اختراع دستگاه های استخراج فلز های ابتدایی مانند مس، آهن و منیزیم بشر به این فکر افتاد که از این فلز ها در راستای پیشرفت و راحتی زندگی خود استفاده کند. به همین دلیل آنها را تبدیل به شمش های خام کردند تا بتوانند از آن ها در موارد  مختلفی استفاده کنند.

البته در بعضی از موارد و با پیشرفت علم و تکنولوژی این فلزات با یکدیگر ترکیب شده و آلیاژ و فرو آلیاژ ها را به وجود می آورند. یکی از این فروآلیاژها فروسیلیسیم می باشد. که کاربردهای متنوع و گوناگونی دارد. شاید برای خیلی از شماها این سوال به وجود بیاید که کاربرد فروسیلیسیم چیست؟ و یا اینکه نحوه تشکیل فروسیلیسیم به چه شکل است.

 

ما در این مقاله قرار است که تحت عنوان نحوه تشکیل فروسیلیسیم به این سوالات پاسخ دهیم پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

فروسیلیسیم چیست؟

 

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی نحوه تشکیل فروسیلیسیم  بپردازیم ابتدا لازم است که شما اطلاعاتی در مورد فروسیلیسیم داشته باشید و بدانید که این فرو آلیاژ چیست؟ میتوانیم بگوییم که فروسیلیسیم یکی از انواع فرو آلیاژها است که دارای ۶۰ تا ۸۰ درصد وزن سیلیکون می باشد.

این نوع از آلیاژ حاصل احیای سیلیکون از سنگ سیلیس و یا ماسه سیلیسی می باشد، که در بستری از مذاب فولاد قرار دارند. سیلیکون با میزان سیلیسیوم بیشتر از ۵۰ درصد را در کوره های قوس الکتریکی در مقیاس کمتر از ۲۰ درصد درون کوره های بلند تولید می کنند.

 

میزان سیلیسیم در فروسیلیسیم

باید به این موضوع توجه داشته باشید که در تولید فروسیلیسیم، میزان سیلیسیم به شکل متوسط و در حالت معمولی و متعارف ۷۵ درصد است.

گریت ها معمولاً دارای دو درصد ناخالصی آلومینیوم و کلسیم هستند. از عناصر دیگری که در فروسیلیسیم یا بهتر بگوییم در تشکیل این فروآلیاژ موثر می باشند می توان به گوگرد، کربن، تیتانیوم، فسفر و کروم اشاره نمود. در اکثر موارد کارخانه های تولید فولاد تقاضای فروسیلیسیم با  دو درصد آلومینیوم می باشد. معمولاً فروسیلیسیم را در سه اندازه ۱۰تا ۶۰میلی متر ، ۳تا ۱۰میلی متر ،  ۰تا ۳ میلی متر می سازند.

 

 

نحوه تشکیل فروسیلیسیم

 

به منظور اینکه شما بهتر متوجه بشوید که نحوه تشکیل فروسیلیسیم و ساخت آن به چه صورت است باید بگوییم که واکنش‌های کربوترمی اساس و پایه ساخت فروسیلیسیم می باشد.

سیلیسیم و آهن دو ترکیب مهم و اصلی در تولید فروسیلیسیم هستند، بعد از پروسه و مرحله حرارت دهی احیا کردن و ذوب سیلیس و همچنین سنگ آهن درون کوره های قوس الکتریکی و مشخصاً کوره های الکتریکی قوس مخفی انجام می شود.

در این فرآیند ابتدا مواد مورد نیاز که ما در قسمت‌های قبلی مقاله به آن اشاره کردیم اضافه می کنند بعد از انجام این کار این مواد یافلزات مورد نظر را مخلوط می‌کنند و به وسیله ماشین باردهی یا لوله‌های باردهی به درون کوره ها میریزند. بعد از گذشت زمان تعیین شده و معین که معمولاً این زمان ۲ تا ۴ ساعت می باشد فلز مورد نظر تشکیل می شود. بعد از تشکیل فلز، فلز ساخته شده از مجرا های تخلیه کوره خارج میشود و بعد از آن وارد مسیر ریخته گری می شود.

 

نکته مهمی در مورد ترکیب مواد آلیاژ سیلیسیم باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به نوع کاربری فروسیلیسیم در کارهای مختلف انتظار می‌رود که درصد ترکیبات سیلیسیم و آهن متفاوت باشد.

مقالات مرتبط: تولید فروسیلیسیم ها

 

موارد استفاده در تشکیل فروسیلیسیم

 

در قسمت قبلی مقاله به بررسی نحوه تشکیل فروسیلیسیم پرداختیم. در این قسمت قصد داریم که  به بررسی موارد استفاده از این فرو آلیاژ  بپردازیم. از سیلیسیوم در موارد مختلفی مانند صنایع ریخته گری، فولاد سازی و صنایع چدن سازی استفاده می شود.

معمولاً در صنایع ریخته گری و فولاد سازی از فروسیلیسیم به عنوان اکسیژن زدا استفاده می شود. البته در بعضی از موارد به منظور تنظیم ترکیب شیمیایی با توجه به تولید فولاد در زمان تخلیه مذاب از کوره به پاتیل و یا در حین عملیات متالورژی ثانویه از این فروآلیاژ استفاده می شود.

 

نتیجه گیری ما در این مقاله به بررسی نحوه تشکیل فروسیلیسیم پرداختیم، به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری می توانیم بگوییم که فروسیلیسیم از ترکیب آهن و سیلیس به وجود می آید، ترکیب این مواد را در کوره های قوس الکتریکی می ریزند و فرو سیلیسیم را تولید مینمایند.

 

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد نحوه تشکیل فروسیلیسیم و همچنین موارد استفاده از آن را به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.