کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک

کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک

کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک

کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک در صنعت بسیار زیاد است. فوم های فلزی جزء آن دسته از محصولاتی می‌باشند که امروزه کارایی زیادی دارند و به دلیل همین مصرف زیاد این محصولات، بسیاری از شرکت‌ها اقدام به تولید این فوم‌ها می‌کنند.فوم های فلزی در بعضی از موارد برخلاف نامشان بسیار سبک هستند، شاید سبک بودن این فوم‌ها یکی از دلایل پرکاربرد بودنشان باشد.

اما اینکه فوم‌های فلزی چه فوم‌هایی هستند و چگونه تولید می‌شوند موضوعاتی می‌باشند که ما قرار است در این مقاله تحت عنوان  کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک به آن بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید در مورد منیزیم بدانید

برای درک درست و صحیح از کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک ابتدا لازم است که اطلاعاتی در مورد منیزیم داشته باشیم. چرا که با داشتن اطلاعاتی در مورد منیزیم بهتر میتوان این موضوع را درک کرد. منیزیم یکی از عناصر شیمیایی می‌باشد که عدد اتمی آن ۱۲ و نماد آن در جدول عناصرMg می باشد. در بیشتر موارد این فلز به شکل جامد و به رنگ خاکستری براق رویت می‌شود. که از نظر فیزیکی به پنج عنصر دیگر که در ستون دوم جدول تناوبی قرار دارند بسیار شبیه می‌باشد.اگر اطلاعات کافی در مورد جدول تناوبی داشته باشید متوجه می‌شوید که این فلز با همه عناصر گروه ۲ دارای پیکربندی الکترون یکسانی در پوسته الکترون بیرونی و ساختار بلوری بسیار شبیه به هم می‌باشند.شاید به دلیل همین ساختار است که از این فلز در ساخت محصولات الکترونیکی مانند تلویزیون، تلفن همراه و لپ تاپ استفاده می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های منیزیم وزن سبک آن است که باعث شده از آن در ساخت محصولاتی که وزن کم از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده شود. بسیاری از افراد منیزیم را سبک‌ترین آلیاژ فلز می‌دانند.به شکل کلی این عنصر یک انتخاب عالی به منظور کاربردهای مهندسی می‌باشد این عنصر در عین سبک بودن بسیار قوی و مقاوم می‌باشد و دارای گرمای خوبی نیز است. همه این ویژگی‌ها به علاوه زیاد بودن این عنصر که جز ۱۰ عنصر فراوان در طبیعت میباشد باعث شده است که از این فلز در ساخت انواع محصولات استفاده شود. یکی از محصولاتی که برای ساخت آن از منیزیم استفاده می‌شود فوم فلزی سبک است.

فوم فلزی

پیشنهاد مطالعه: منیزیم چیست؟

فوم فلزی

فوم‌های فلزی یکی از جدیدترین گروه های فلزات متخلخل می‌باشند که دارای حفره‌های جهت‌دار هستند، این محصولات به دلیل داشتن استحکام بالاتر نسبت به سایر فوم‌ها، تولیدشان بسیار بیشتر می‌باشد.طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده فوم منیزیومی از طریق انجماد جهت‌دار و با استفاده از گازی که حاصل تجزیه حرارتی چوب می‌باشد تولید می‌شود و تاثیر سرعت انجماد بر مورفولوژی حفره‌ها و همچنین میزان تخلخل فوم‌های محصول از اهمیت ویژه برخوردار است. در این فوم‌های فلزی که دارای حفره می‌باشند استفاده از تجزیه حرارتی چوب باعث می‌شود که فرآیند تشکیل حفره‌ها به خوبی انجام شود و حفره‌هایی که به وجود می‌آیند در راستای انجماد به شکلی کشیده در می‌آیند.

در واقع می‌توانیم بگوییم که حفره‌های به وجود آمده تحت تاثیر سرعت انجماد می‌باشند، به شکلی که با افزایش سرعت انجماد قطر متوسط حفره‌ها که ً ۱۷۵۰ میکرون می‌باشد به ۱۲۵۰ میکرون کاهش می‌یابد و همچنین تعداد حفره‌ها در واحد سطح افزایش می‌یابد.

بررسی کاربرد منیزیم در تولید فوم های فلزی سبک

فوم های فلزی به شکل کلی به دلیل داشتن خواص مکانیکی و فیزیکی منحصر به فردی که دارند امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته اند.

برای تولید این فوم‌ها از روش‌های گوناگونی استفاده می‌شود، که یکی از متداول‌ترین آنها روش گازار می‌باشد.

که در مقایسه با سایر روش‌های تجاری معمولاً کنترل موثر میزان تخلخل جهت‌گیری حفره و اندازه را فراهم می‌نماید. اما استفاده از این روش هزینه‌های زیادی برای تولید کننده در پی دارد.امروزه با توجه به پتانسیل و ویژگی‌های کاربردی که فلز منیزیم دارد، برای ساخت فوم‌های فلزی سبک از این عنصر استفاده می‌شود. با توجه به اینکه وزن کم و عوامل دمایی در این محصول بسیار زیاد می‌باشد و از آنجایی که عنصر منیزیوم این ویژگی‌ها را دارد یک انتخاب مناسب برای تولید فوم فلزی سبک می‌باشد.

امیدواریم که با مطالعه این مقاله شما اطلاعات کافی در مورد فلز منیزیم و کاربرد آن در تولید فوم‌های فلزی سبک به دست آورده باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تولیدات شرکت راهکارگستران آرون کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.