منیزیم و کاربرد آن در تولید محصولات الکترونیکی

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. منیزیم و کاربرد آن در تولید محصولات الکترونیکی

منیزیم و کاربرد آن در تولید محصولات الکترونیکی

کاربرد منیزیم در تولید محصولات الکترونیکی

بدون شک یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در کره زمین عنصر منیزیوم می‌باشد. خوشبختانه این عنصر در زمین به شکل فراوان یافت می‌شود. از منیزیم در موارد مختلف و گوناگونی استفاده می‌شود. در جدول تناوبی عناصر این عنصر با عدد اتمی ۱۲ و نماد mg نشان داده می‌شود که خواصی مانند خواص پنج عنصر گروه دوم یا فلزات قلیایی خاکی دارد. منیزیم ویژگی و خواص منحصر به فرد و گوناگونی دارد، که باعث شده از این عنصر برای ساخت و تولید محصولات گوناگون استفاده شود.یکی از محصولاتی که برای ساخت آن از این فلز استفاده می‌شود محصولات الکترونیکی می‌باشد. اما شاید برای شما نیز این سوال پیش بیاید که کاربرد این عنصر یا فلز درمحصولات الکترونیکی چیست؟ ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد منیزیوم در تولید محصولات الکترونیکی علاوه بر پاسخ به این سوال به بررسی اینکه منیزیوم چیست؟ و چه خواصی دارد میپردازیم.پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله ما را همراهی نمایید.

منیزیم چیست؟

برای اینکه وارد بحث کاربرد منیزیوم در تولید محصولات الکترونیکی شویم ابتدا بهتر است که شما بدانید منیزیم چیست؟ منیزیوم یک عنصر یا فلز می‌باشد که دارای رنگی تقریباً سفید و نقره‌ای است هر چند که در برخی از موارد این عنصر به رنگ خاکستری براق نیز در طبیعت نیز قابل رویت می‌باشد. منیزیوم هشتمین عنصر فراوان پوسته زمین، نهمین عنصر فراوان در طبیعت و عنصر چهارم بعد از اکسیژن، آهن و سیلیسیم می‌باشد. نکته مهمی که در مورد منیزیم باید به آن توجه داشته باشید این است که منیزیم را نمی‌توان به شکل خالص از زمین یا طبیعت استخراج کرد چرا که در اکثر موارد منیزیم  صورت ترکیبی با سایر مواد موجود میباشد.هرچند که امروزه اقدام به تولید خالص این عنصر به شکل مصنوعی میکنند.

بررسی ویژگی های فلز منیزیم

به منظور آشنایی کامل با کاربرد منیزیوم در تولید محصولات الکترونیکی لازم است که شما اطلاعات دقیقی در مورد ویژگی‌های فلز منیزیم داشته باشید. چرا در صورتی که شما با ویژگی‌های این فلز آشنا باشید بهتر میتوانید این موضوع را تحلیل نمایید. معمولاً ویژگی‌های آلیاژ منیزیم به دو شکل فیزیکی و شیمیایی می‌باشند. که با کمک عناصر دیگر مانند آلومینیوم دچار تغییرات بزرگی می‌شوند و با این تغییرات آماده بکار گیری برای ساخت و تولید محصولات مختلف میشوند.

ویژگی های فیزیکی

همانگونه که در قسمت ابتدایی مقاله نیز به آن اشاره کردیم فلز منیزیم در جدول تناوبی در گروه ۲ و دوره ۳ این جدول قرار دارد. تا به امروز عنصر منیزیم در دسته عناصر S قرار دارد و چگالی آن تقریباً ۱ و ۷ گرم بر سانتی متر مکعب است. پایداری مناسب در برابر تغییر ابعاد در برابر حرارت و سیالیت بالا در هنگام ریخته‌گری از مهم‌ترین ویژگی‌های فیزیکی این عنصر می‌باشد. شاید همین ویژگی‌های فیزیکی دلیل استفاده از این عنصر در ساخت محصولات الکترونیکی باشد.

ویژگی های شیمیایی

نه تنها فلز منیزیم بلکه همه عناصر فلزی و یا غیر فلزی که در طبیعت وجود دارند به جز ویژگی‌های فیزیکی ویژگی‌های شیمیایی نیز دارند. ویژگی‌های شیمیایی در زمان انجام عملیات‌هایی مانند تولید آلیاژ و ریخته‌گری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شیمیایی منیزیوم می‌توان به نقطه ذوب ۹۲۳ و نقطه جوش ۱۳۶۳ درجه سانتیگرادی آن اشاره کرد، این فلز یکی از سبک‌ترین فلزات موجود در طبیعت می‌باشد.

ویژگی های شیمیایی فلز منیزیم

بررسی کاربرد منیزیم در تولید محصولات الکترونیکی

داشتن وزن کم نه تنها در وسایل الکترونیکی بلکه در اکثر وسایل یک ویژگی و مزیت به حساب می‌آید ساخت و تولید وسایل الکترونیکی جمع و جور و کوچک نیز که قابل حمل باشند همواره دغدغه سازندگان بوده است.

فلز منیزیم به دلیل داشتن وزن کم و البته خواص حرارتی و الکتریکی یک عنصر بسیار مناسب برای ساخت و تولید محصولات الکترونیکی می‌باشد.

امروزه برای ساخت وسایل الکترونیکی مانند دوربین‌ها ،دستگاه‌های رسانه‌ای قابل حمل و تلفن‌های همراه از این عنصر استفاده می‌شود، چرا که منیزیم از نظر انتقال و اتلاف حرارت و همچنین توانایی محافظت از تداخل الکترومغناطیسی و البته فرکانس رادیویی یکی از مهمترین و بهترین عناصر می‌باشد. در بسیاری از وسایل الکترونیکی به پوشش یا قطعاتی با اشکال پیچیده نیازمند است که با منیزیم امکان ساخت آنها وجود دارد.

ما در این مقاله به بررسی کامل فلز منیزیم و مشخصاً کاربرد این فلز در ساخت و تولید محصولات الکترونیکی پرداختیم و امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کامل در این زمینه به دست آورده باشید.

محصول مرتبط: فروسیلسیوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.