بررسی روش های ریخته گری منیزیم

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. بررسی روش های ریخته گری منیزیم

بررسی روش های ریخته گری منیزیم

روش های ریخته گری منیزیم

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به هر دلیلی نیاز به داشتن اطلاعات در مورد منیزیم دارید، حتماً تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چرا که ما در این مقاله قصد داریم که در مورد فلز یا عنصر منیزیم و همچنین روش های ریخته گری منیزیم اطلاعات کامل و جامعی در اختیار شما قرار دهیم. فلز منیزیم به عنوان یک عنصر فروان در طبیعت یافت می‌شود، هرچند که این عنصر به شکل جدا و تفکیک شده در خاک وجود ندارد اما این عنصر در ترکیب با سایر عناصر به وفور در طبیعت پیدا می‌شود. از این عنصر به دلیل داشتن خواص فراوانی که دارد در صنایع مختلف استفاده می‌شود، شاید ریخته‌گری این فلز یکی از اقدامات به منظور رفع نیاز بسیاری از صنایع به منیزیم باشد.ریخته‌گری منیزیم با روش‌های مختلف و گوناگونی انجام می‌شود. اما اینکه روش‌های ریخته‌گری چه روش‌هایی هستند و مراحل آن چیست؟ موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان بررسی روش های ریخته گری منیزیم به آن میپردازیم.

 

منیزیم چیست ؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی مراحل روش‌های ریخته‌گری منیزیم بپردازیم، ابتدا باید بدانیم که منیزیم چیست؟

منیزیم یک فلز یا عنصر نقره‌ای رنگ می‌باشد، که نماد شیمیایی آن Mg  است.این فلز که در گروه دوم جدول تناوبی یا همان فلزهای قلیایی خاکی قرار دارد دارای عدد اتمی ۱۲ است، طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده ساختار این فلز به صورت شش گوش متراکم بوده و مقاومت بسیار بالایی نیز دارد. همان گونه که در قسمت قبلی نیز به آن اشاره کردیم منیزیم به صورت فراوان در طبیعت یافت می‌شود،این عنصر بعداً از عناصری مانند آهن و چند عنصر دیگر در رده هشتم عناصر فراوان قرار دارد. این عنصر سومین عنصر آب دریا و یازدهمین عنصر فراوان موجود در بدن انسان است. معمولاً منیزیم در درصد بیشتری از کانی‌ها پیدا می‌شود. منیزیم به دلیل وزن سبک و مقاومت بالایی که دارد در صنایع مختلف مانند صنعت خودروسازی صنعت هوافضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته ریخته‌گری منیزیم تاثیر بسزایی در آلیاژ نهایی به دست آمده دارد.

دو روش اساسی برای تولید منیزیم وجود دارد روش اول الکترولیز ذوب شده کلرید منیزیم بی آب و روش دوم احیای متالوترمیک اکسید منیزیم به وسیله فروسیلیکون روش های تولید منیزیم می‌باشند.

آلیاژ منیزیم

در این قسمت از مقاله ی بررسی روش های ریخته گری منیزیم به بررسی آلیاژ منیزیم میپردازیم.

منیزیم از آلیاژ‌های سبک وزن می‌باشد که در ریخته‌گری استفاده می‌شود،این  فلز به مانند آلومینیوم می‌تواند با آلیاژ‌های دیگر ترکیب شده و خواص مکانیکی خود را ارتقا دهد، ترکیب منیزیم با آلومینیوم روی  سیلیکون و منگنز باعث یک تحول عظیم در صنعت ریخته‌گری شده است. معمولاً  ریختگری منیزیم به دو روش انجام می‌شود، روش اول این بود که ذوب سنگ‌های منگنزی آهن‌دار در بوته‌های گرافیتی یا در داخل کوره‌های زمینی  تولید شود. روش دوم روش کوره های قوس الکتریکی می باشد.

آلیاژ منیزیم

پیشنهاد مطالعه مقاله: فروسیلسیوم

نیمه ریخته گری منیزیم

شاید بتوانیم یکی از روش‌های ریخته‌گری منیزیم را روش نیمه ریخته‌گری منیزیم بدانیم، این روش که به عنوان روش ریخته‌گری مستقیم لرزشی عمودی نیز از آن یاد می‌شود.این روش یک  روش ترجیحی می‌باشد، که به شکل جهانی به منظور ریخته‌گری شمش‌های گرد و دال‌های مقطع بزرگ آلیاژ های مختلف مانند آلومینیوم از آن استفاده میشود.

از این روش برای بسیاری از آلیاژ های غیری آهنی دیگر از جمله منیزیم استفاده می‌شود.ریخته‌گری در این روش بر اساس تغذیه مذاب از طریق سیستم‌های تحویل مذاب به داخل باز قاب آب سرد انجام میشود.

بررسی یکی از روش های ریخته گری منیزیم

در اولین مرحله از این روش کوره برقی مقاومتی را تحت تزریق کاورال های مذاب و تزریق گاز محافظ مناسب قرار می‌دهند. تنظیم کردن و کنترل نمودن فشار گاز دو لوله  تزریق گاز محافظ به کوره دومین مرحله می‌باشد. در مرحله سوم قالب ماسه‌ای با مواد افزودنی قالب‌گیری به منظور ریخته‌گری منیزیم مسلح و مونتاژ می‌شود، پر کردن قالب از گاز محافظ و تخلیه کردن هوای داخل آن به منظور بهتر  خواص ریخته‌گری مرحله پنجم می‌باشد. در مرحله ششم محافظت مذاب با گاز آرگونو یا co۲ یا Sf6 و همچنین گوگرد در هنگام ریخته‌گری در قالب به منظور جلوگیری از احتراق مذاب می‌باشد.در مرحله هفتم چرخش قالب به منظور جلوگیری از ورود شعله و هوا به قالب و اعمال بهتر تغذیه می‌شو.د در مراحل پایانی و هشتمین مرحله پر کردن زیر قالب با ماسه به منظور خاموش کردن شعله مذاب و قرار دادن علامت خطر بر روی ماسه مذاب باید انجام شود. و در نهایت ریخته‌گری مذاب که باقی مانده در بوته فلزی رنگ می‌شود و با رنگ نسوز در قالب شمش کتابی با محافظ گاز خنثی قرار می‌گیرد. باز کردن قالب بعد از انجام و تمیزکاری قطعه ریخته‌گری شده آخرین مرحله می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.