تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی

تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی

تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی

اگر بخواهیم در مورد صنعت فولادسازی و تولید فروآلیاژ برای صنعت فولاد سازی صحبت کنیم و مسلماً اولین چیزی که باید در مورد آن صحبت کنیم فروآلیاژ یا فروآلیاژ ها می باشند چرا که صنعت فولادسازی و سایر صنایع فلزی دیگر بدون این دو عنصر هیچگونه تولیدات و خروجی نخواهند داشت. معمولا از فرو آلیاژ‌ها در صنعت فولادسازی به عنوان مواد افزودنی به برخی از فلزات استفاده می‌شود، تا با اضافه کردن آنها خواص فلزات و مشخصا فولاد دستخوش تغییراتی در راستای کاربرد آنها شود. نکته‌ای که باید در مورد برخی از آلیاژ ها و فلزات بدانید این است که ساختار بسیار شکننده‌ای دارند و نمی‌توان آنها را به صورت جداگانه مصرف کرد.

ترکیب فروآلیاژ‌ها با فولاد باعث به وجود آمدن خواص و ویژگی‌های منحصر به فردی در فولاد که می‌شود و باعث میگردد که فولاد در موارد گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. اما اینکه فروآلیاژ چیست و از چه راه‌هایی می‌توان اقدام به تولید فروآلیاژ کرد موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی به آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

سایر محصولات

منیزیم

فروسیلیسیم

 

بررسی تاریخچه فرو آلیاژ ها

شاید نیاز باشد که در این مقاله اطلاعاتی در مورد تاریخچه تولید فرو آلیاژ در اختیار شما قرار دهیم. تاریخچه فروآلیاژ‌ها یک تاریخ بسیار قدیمی می‌باشد که دانستن آن خالی از لطف نیست. قبل از قرن نوزدهم میلادی به وسیله ذوب سنگ‌های منگنزی آهن‌دار در بوته‌های گرافیتی یا در داخل کوره‌های زمینی فرو آلیاژ‌ها را تولید می‌کردند.مراحل تولید به این شکل بود که در طی ذوب کردن این عناصر برخی از مواد احیا کننده مانند کک زغال سنگ را به مواد ذوب شده اضافه می‌کردند. قطعاتی که با این فرآیند تولید می‌شدند معمولاً با توجه به کیفیت و قابلیتی که داشتند در برخی از کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شدند. با مرور زمان و گذشت زمان و در اوایل ۱۹۲۰ میلادی تولید کوره‌های قوس الکتریکی شروع شد.

فرو آلیاژ چیست؟

فرو آلیاژ چیست؟

فروآلیاژ به قطعات و یا محصولاتی گفته می‌شود که از آهن و مقادیر زیادی از عناصر دیگر تولید می‌شود معمولاً از عناصری مانند کروم ، منگز،سیلیس و آلومینیوم در کنار آهن برای تولید فرو آلیاژ‌ها استفاده می‌شود. در مورد درصد این عناصر باید بگوییم که با توجه به نیاز مصرف کننده درصدهای مختلفی استفاده می‌شود. معمولاً این آمیژن به شکل مواد مذاب اضافه می‌شود و دلیل عمده برای اینکه از این عناصر به شکل خالص استفاده نمی‌شود، این است که عناصر ذکر شده دارای قیمت بالایی می‌باشند و استفاده از آنها به صرفه نمی‌باشد، همچنین این عناصر به دلیل اینکه دارای نقطه ذوب بالا در حالت خالص هستند، انرژی زیادی برای رسیدن به حالت مذاب نیاز دارند و از لحاظ فنی و اقتصادی به صرفه نمی‌باشد. از فرو آلیاژ ها در صنایع گوناگون استفاده میشود که شاید مهمترین آن استفاده در صنعت فولاد سازی باشد.

روش تولید فروآلیاژ پیشرفته برای صنعت فولاد سازی

در قسمت‌های قبلی مقاله به بررسی تولید فرو آلیاژ پرداختیم. اما اینکه چگونه باید اقدام به تولید فرو آلیاژ‌های پیشرفته به منظور استفاده در صنعت فولادسازی کنیم موضوع می‌باشد.که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

یکی از روش‌های قدیمی برای تولید فرو آلیاژ‌ها تولید آن در کوره‌های بلند می‌باشد. هرچند که امروزه هنوزم برای تولید آلیاژ‌هایی مانند فرومنگنز از این روش استفاده می‌شود.

برای تولید فرو آلیاژ‌های پیشرفته برای استفاده در صنایع گوناگون مانند صنعت فولادسازی از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. روش تولید آلیاژ‌های پیشرفته در کوره قوس الکتریکی به این صورت است که ابتدا مواد اولیه مانند سنگ های معدنی غیر آهنی، زغال سنگ و کک زغال سنگ را توسط کوره در مجاورت آهن های اکسید کرده قرار می‌دهند و اکسیدهای حاصله را توسط کربن و سایر مشتقات آن احیا می‌کنند. در واقع این نوع از ترکیب عناصر مختلف با آهن مذاب به دست می‌آیند.

معمولاً برای تولید فرو آلیاژ های پیشرفته‌ای که قرار است در صنعت فولادسازی مورد استفاده قرار گیرند، از عناصری که دارای مقاومت بالایی باشند استفاده می‌شود. هرچند که میزان عناصر اضافه شده به موارد و کاربرد فولاد بستگی دارد.

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی فرو آلیاژ‌ها و مشخصا تولید پیشرفته برای صنعت فولادسازی پرداختیم. امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.