تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون

  1. خانه
  2. /
  3. بلاگ
  4. /
  5. تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون

تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون

تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون

شاید تصور بسیاری از صنایع و ساختمان سازی بدون فلزات و آلیاژ‌ها کاری بس دشوار باشد. وجود خواص شگفت انگیز فلزات باعث شده است که از آنها در موارد گوناگون و مختلفی استفاده شود.اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که خواص فوق العاده‌ای مانند خاصیت ضدخوردگی و اکسیداسیون که برخی از فلزات دارند تنها از جانب آهن و کربن نیست، آن چیزی که باعث می‌شود خاصیت فیزیکی و مکانیکی فلزات و فولاد دوچندان شود عناصر آلیاژی یا آلیاژ‌ها می‌باشند.معمولاً عناصر آلیاژی توسط فرو آلیاژ‌ها ساخته می‌شوند. اما اینکه این آلیاژ‌ها چگونه ساخته می‌شوند، که بتوانند در برابر خوردگی مقاومت داشته باشند. موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون به آن خواهیم پرداخت. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فروآلیاژ چیست؟

برای درک بهتر از این موضوع که تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون به چه صورت است لازم است که ابتدا بدانیم فرو آلیاژ چیست؟

برای آلیاژ تعریف‌های متنوع و گوناگونی ارائه شده است اما جامع و کامل‌ترین تعریفی که می‌توانیم به شما ارائه دهیم این است که به آلیاژهایی که از ترکیب آهن با سایر عناصر به وجود می‌آیند و مقدار آهن نسبت به آهن بیشتر است فرو آلیاژ گفته می‌شود. البته این یک تعریف عمومی است و ممکن است در بعضی از مواقع درست نباشد. برای مثال ممکن است که در بعضی از فرو آلیاژ‌ها مانند فروسیلیسم میزان ۱۵ درصد باشد و از آهن کمتر باشد. چند سالی است که در صنایع ریخته گری از فرو آلیاژ ها به عنوان یک آمیژن و مواد افزودنی به مذاب فلزات و فولادها استفاده می‌شود.هدف از انجام این کار تغییرات مورد نیاز در خواص نهایی قطعه و محصولات فلزی تولید شده می‌باشد. برای مثال در بعضی از مواقع به منظور بالا بردن مقاومت محصول و قطعه تولید شده در برابر خوردگی و اکسیداسیون از بعضی فرو آلیاژ‌ها استفاده می‌کنند، که باعث به وجود آمدن این مقاومت در فلز مد نظر می‌شود.

کشورهای چین ، هند، روسیه،  اوکراین و آفریقای جنوبی کشورهایی هستند که بیشترین تولید فرو آلیاژ را در جهان داشته‌اند.

امروزه معمولاً برای ساخت و تولید فرو آلیاژ‌ها از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. استفاده از این روش برای تولید فرو آلیاژ‌ها باعث می‌شود که فرو آلیاژ‌ها در زمان کمتر، با کیفیت بیشتر و البته با صرف هزینه کمتری تولید شوند. هرچند که در زمان‌های گذشته برای تولید فروآلیاژ از روش ذوبی در کوره بلند تولید میشد.این روش از تولید فرو آلیاژ بسیار کند و پرهزینه بود. در سال ۱۹۲۰ این روش جای خود را به روش کوره‌های قوس الکتریکی داد.

فروآلیاژ چیست؟

انواع فروآلیاژ ها

فرو آلیاژ‌ها با توجه به میزان و البته عناصری که با آهن ترکیب می‌شوند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر یک از آلیاژ‌ها به منظور خاصی تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌گیرند

از مهمترین فرو آلیاژ‌ها می‌توان به: فروسیلیسیم،فرومنگنز،فروسیلیکومنگنز،فروکروم،فرومولیبدن،فروتیتانیوم، فرو نیوبیوم،فروسریم،فرونیکل،فروسریم، و فروفسفر اشاره کرد. معمولاً به شکل کلی کاربرد همه این فروآلیاژ ها اکسیژن گیری یا اکسیژن زدایی، آلیاژ سازی و جوانه زایی در ریخته گری می باشد.

بررسی تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون

همانگونه که در قسمت‌های قبلی مقاله نیز به آن اشاره کردیم از فرو آلیاژ‌ها برای اهداف گوناگون و متنوع استفاده می‌شود. یکی از اهداف تولید فرو آلیاژ‌ها بالا بردن مقاومت قطعات و محصولات تولید شده در برابر خوردگی و اکسیداسیون می‌باشد.

یکی از آلیاژ‌هایی که باعث بالا رفتن مقاومت محصولات و قطعات فلزی در برابر خوردگی و اکسیداسیون می‌شود فروسیلیکومنگنز می‌باشد. معمولاً از این فرو آلیاژ برای تولید فولاد ضد زنگ و فولاد آلیاژی استفاده می‌شود. این نوع از فروآلیاژ دارای مقادیر قابل توجه ای کلسیم و منگنز می‌باشد.که باعث افزایش استحکام و بالا رفتن مقاومت فلز در برابر خوردگی می‌شود. سیلیسیم نیز دارای ویژگی افزایش سختی و مقاومت در برابر شوک فولاد میباشد.

در تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون مانند فروسیلیکومنگنز از روش کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در فرایند تولید این فروآلیاژ سنگ آهن، سنگ منگنز و کوارتز را با کک زغال در کوره قوس الکتریکی ذوب می‌کنند و این فروآلیاژ را تولید می‌کنند.

کاربرد و بررسی فروآلیاژ

 

سخن آخر

امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد تولید فروآلیاژ های مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون به دست آورده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت راهکارگستران آرون مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.