کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

  1. خانه
  2. /
  3. مقاله
  4. /
  5. کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

یکی از پرکاربردترین فلزات که از آن در صنایع مختلف استفاده می‌شود فلز منیزیم است. فلز منیزیم به دلیل داشتن ویژگی‌های مانند سبک بودن و البته مستحکم بودن در ساخت و تولید وسایلی که نیاز به استحکام بالا و وزن کم دارند مورد استفاده قرار میگیرد، به همین دلیل از این فلز به شکل ویژه در صنعت خودروسازی و صنایع هوافضا استفاده می‌شود. هرچند که کاربرد این عنصر و یا فلز ارزشمند فقط مختص به این دو مورد نمی‌باشد و در زمینه پزشکی الکتریکی دامداری و کشاورزی نیز از آن استفاده می‌شود اما ما به شکل ویژه قصد داریم که در این مقاله به بررسی کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا بپردازیم. پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

محصولات مرتبط

فرو سیلسیم

فروآلیاژ

بررسی منیزیم

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه وارد موضوع کاربرد و ویژگیهای منیزیم در صنایع هوافضا شویم ابتدا لازم است که این فلز را مورد بررسی قرار دهیم.

منیزیم یک عنصر یا فلز است که دارای رنگ نقره ای و یا خاکستری می باشد. نماد این عنصر در جدول تناوبیMg   بوده و عدد اتمی آن ۱۲ است.نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که منیزیم جز عناصر اصلی بدن می‌باشد. تقریباً چیزی معادل ۱۳ درصد از سیاره زمین را منیزیم تشکیل داده است هر چند که این عنصر به شکل خالص یافت نمیشود و این عنصر به شکل ترکیب با سایر عناصر می باشد.امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی اقدام به تولید منیزیم مصنوعی میکنند.

ویژگی ها و کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

فلز منیزیم یکی از مستحکم‌ترین و البته سبک‌ترین فلزات می‌باشد، از این عنصر و یا فلز معمولاً در مواردی که وزن محصول از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است استفاده می‌شود. این فلز یا عنصر دارای مقاومت بالا و البته اتلاف حرارت خوبی است. همچنین میرایی منیزیم بسیار بالا می‌باشد. همه این ویژگی‌ها باعث شده است که از این فلز برای جوشکاری، ریخته‌گری و صنعت خودروسازی و البته صنایع هوافضا استفاده شود. این فلز می‌تواند در ترکیب با سایر فلزات به یک آلیاژ عالی تبدیل شود. معمولاً آلیاژ منیزیم در اشکال مختلف تولید می‌شود که هر کدام دارای کارایی‌های منحصر به فرد خود می‌باشد. از جمله موارد استفاده از آلیاژ منیزیم می‌توان به اجزای هواپیما و موشک، چرخ‌های خودرو، بلوک‌های سیلندر خودرو ،دوچرخه‌ها و سایر وسایل ورزشی، نردبان‌ها ، لولاهای کنترل، مخازن سوخت و بال‌های هواپیما اشاره کرد.

ویژگی ها و کاربرد منیزیم

پیشنهاد مطالعه مقاله: روشهای تولید منیزیم

بررسی کاربرد منیزیم در صنایع هوا فضا

از گذشته تا به امروز به شکل ویژه از فلز و یا بهتر بگوییم آلیاژ منیزیم در صنایع هوافضا استفاده می‌شود، که البته  بسیار موافقت آمیز هم بوده است. معمولاً برای ساخت هواپیماهای غیرنظامی و نظامی از آلیاژ منیزیم استفاده می‌شود. کاربردهای غیرنظامی مربوط به پوشش‌های گیربکس و موتور هواپیما می‌شود. در مورد کاربرد نظامی آلیاژ منیزیم در صنایع هوا فضا و هواپیماهای جنگی نیز باید بگوییم که از این فلز برای ساخت هواپیماهای جنگی مانند اف ۱۶ استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به شکل ویژه به محل استفاده از منیزیم در این هواپیما بپردازیم باید بگوییم که از منیزیم در سیستم‌های انتقال قدرت هواپیمای اف ۱۶ استفاده می‌شود.

یکی از بزرگترین مشکلات در صنایع فضایی ترک خوردن ناشی از خوردگی تنشی است. آلیاژ یا عنصر منیزیم می‌تواند ، یک گزینه بسیار مناسب برای رفع این مشکل باشد، چرا که این فلز دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی، مقاومت حرارتی بالا و دارای وزن سبک می‌باشد. جالب است که بدانید به دلیل وزن سبک آلیاژ منیزیم و البته در دسترس بودن آن اجزای ماهواره‌ها را با آن تولید می‌کنند ، که این نشان دهنده کاربرد زیاد منیزیم در صنایع هوا فضا می باشد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از منیزیم در صنایع هوافضا جلوگیری از افزایش گازهای گلخانه‌ای می‌باشد. با توجه به کاهش وزن وسایل نقلیه هوایی که با منیزیم تولید می‌شوند تولید گازهای گلخانه‌ای توسط وسایل هوایی کاهش میابد. البته وزن کم وسایل هوایی مانند موشک‌ها باعث پایین آمدن هزینه‌های عملیات می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها دلیل استفاده از منیزیم در صنایع هوافضا وزن کم آن نیست چرا که فلزهای دیگری مانند آلومینیوم نیز دارای وزن کمی هستند. یکی از دلایل انتخاب این فلز فراوان تر بودن این فلز است، که همین موضوع باعث پایین بودن قیمت آلیاژ منیزیم نسبت به سایر آلیاژ ها مانند آلیاژ آلومینیوم می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.